Wieści z ratusza
Prawie 24 miliony złotych wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy dla Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, podpisanie listu intencyjnego dotyczącego współpracy między miastem i Śląskim Uniwersytetem Medycznym oraz przygotowania do kolejnego etapu Zabrzańskiego Budżetu Obywatelskiego to najważniejsze wieści napływające w ostatnich tygodniach z ratusza.
Połączenie, a nie likwidacja
Pełniąca obowiązki prezydenta Zabrza dr Ewa Weber spotkała się z dyrektorami Zespołu Szkół nr 17, Zabrzańskiego Centrum Kształcenia Ogólnego i Zawodowego oraz przewodniczącym i zastępcą Młodzieżowej Rady Miasta i przedstawicielami Wydziału Oświaty. Rozmowy dotyczyły planowanego połączenia obu placówek.
- Chociaż podjęte w tej sprawie uchwały intencyjne mają w sobie słowo „likwidacja”, bo takie są wymogi formalne, to efektem jest połączenie obu placówek – podkreśla Ewa Weber. - Priorytetem jest bezpieczeństwo młodzieży, nauczycieli i uporządkowanie sytuacji – dodaje.
Co to oznacza dla młodzieży? - Jedną wspólną placówkę – bez podziałów wśród uczniów i kadry czy administracji. Nauczyciele i klasy pozostaną bez zmian. Żaden aktualny profil kształcenia czy klasa nie zostaną zlikwidowane. Zmiany dotkną kwestii administracyjnych. Połączymy dyrekcje obu szkół, sekretariaty, powstanie jedna Rada Rodziców czy Rada Pedagogiczna. Zmieni się „pieczątka”, ale codzienne funkcjonowanie szkoły pozostanie bez zmian. Zmienia się tylko nazwa placówki – nie jej charakter – mówi Ewa Weber.
Jak podkreśla, połączenie szkół oznacza większe bezpieczeństwo uczniów, stabilność nauki i opieki, lepsze wykorzystanie zasobów szkoły, szersze możliwości edukacyjne oraz stworzenie silniejszej wspólnoty.
- Pamiętamy też, że w obliczu niżu demograficznego, który dotyka całą Polskę, coraz trudniej jest utrzymać pełne klasy i ofertę edukacyjną w kilku odrębnych placówkach. Tworząc jedną silną szkołę, zwiększamy szansę na stabilny rozwój i utrzymanie bogatej oferty dla młodzieży. Sama ukończyłam tą szkołę, dała mi ona dobry start i przygotowanie do kontynuacji nauki na uczelniach wyższych i zapewniam, że gdyby ten proces był niewłaściwy nie wyraziłabym na niego zgody. Może sposób jego przeprowadzenia mógł inaczej wyglądać, ale na to nie mam wpływu. Pragnę państwa uspokoić i zapewnić, że osobiście będę nadzorowała ten proces – podsumowuje Ewa Weber.
Porozumienie o współpracy
List intencyjny dotyczący współpracy uczelni i miasta podpisali pełniąca funkcję prezydenta Zabrza
dr Ewa Weber oraz rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Tomasz Szczepański. Wspólne działania mają dotyczyć inwestycji planowanych na terenie kampusu w Rokitnicy. Chodzi o Centrum Innowacyjnej Dydaktyki Medycznej, centrum szkolenia służb ratowniczych z aulą i halą sportową oraz Centrum Stomatologii.
Obie strony zobowiązały się do współpracy zmierzającej do sprawnego sfinalizowania przedsięwzięć przy ul. Jordana. Zysk z nich ma być obopólny – uniwersytet poszerzy bazę dydaktyczno-naukową, a miasto ugruntuje swoją pozycję ośrodka akademickiego i co znacznie ważniejsze, zaoferuje mieszkańcom szansę korzystania z nowoczesnych obiektów i jeszcze większe możliwości diagnostyki i leczenia.
W podpisanym liście miasto podtrzymało swoją deklarację o przekazaniu uczelni działek w Rokitnicy. Mają one zostać przeznaczone pod budowę Centrum Stomatologii. Warunkiem ich otrzymania jest zapewnienie finansowania inwestycji przez uczelnię.
- Śląski Uniwersytet Medyczny od blisko 80 lat odgrywa dla zabrzan kluczową rolę. Rozwój uczelni sprzyja rozwojowi Zabrza. W dużej mierze dzięki tej symbiozie staliśmy się miastem nauki i nowoczesnej medycyny, które bez kompleksów mierzy w ambitne cele. Jednym z nich jest rozbudowa kampusu w Rokitnicy i uczynienie tego miejsca spełniającym najwyższe standardy kształcenia. Nasza współpraca ze Śląskim Uniwersytetem Medycznym ma ugruntowane podstawy, a dzisiejszy list intencyjny motywuje do wysiłku, by szybko i sprawnie osiągnąć powzięty wspólnie cel – nowoczesny kampus zapewniający wysoki poziom edukacji, równocześnie otwarty dla mieszkańców – mówi dr Ewa Weber.
Finansowe wsparcie wodociągów
Zabrzańskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji otrzymało 23,6 mln zł wsparcia finansowego z Krajowego Planu Odbudowy. Środki te posłużą refinansowaniu ważnych inwestycji, które już dziś wpływają na jakość życia mieszkańców Zabrza.
Kluczowe inwestycje objęte wsparciem to przebudowa istniejącej sieci oraz budowa nowych odcinków wodociągów, budowa kanalizacji sanitarnej, studni kanalizacyjnych i przepompowni oraz wdrożenie nowych elementów technologicznych, m.in. biofiltrów, wirówek i instalacji biogazu.
Wsparcie z KPO stanowi istotny krok w kierunku stabilnego rozwoju ZPWiK. Po trudnym roku 2023 spółka odnotowała dodatni wynik finansowy w 2024 r., a nowe środki umożliwią dalsze inwestycje oraz lepsze wykorzystanie potencjału pracowników i nowoczesnych technologii.
Nabór wniosków zakończony
Zakończył się nabór wniosków w ramach XII edycji Zabrzańskiego Budżetu Obywatelskiego. Do ratusza wpłynęło łącznie 78 projektów. Z każdej dzielnicy złożono co najmniej jeden wniosek. W najbliższych tygodniach będą one oceniane pod względem formalnym i prawno-technicznym. Wyniki tych analiz poznamy 6 sierpnia. Ostateczna lista wniosków poddanych głosowaniu, po rozpatrzeniu ewentualnych protestów, zostanie opublikowana 27 sierpnia. Głosowania zaplanowano na wrzesień. Do podziału jest 7,6 mln zł.
Rusza nowy projekt edukacyjny
„Poznawaj i zdobywaj świat” to projekt edukacyjny, na którego realizację Zabrze pozyskało dofinansowanie w wysokości prawie 1,5 mln zł. Celem przedsięwzięcia jest wsparcie uczniów i nauczycieli z dwunastu zabrzańskich szkół podstawowych.
Projekt „Poznawaj i zdobywaj świat” będzie realizowany od września 2025 r. do lipca 2027 r. Obejmie 600 uczniów i uczennic ze szkół podstawowych nr 5, 8, 14, 16, 25, 26, 30, 36, 34, 46, 37 i 17. Przewiduje on zajęcia dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych rozwijające kompetencje osobiste, społeczne, matematyczne i ekologiczne, szkolenia dla nauczycieli w zakresie wsparcia uczniów i nowoczesnych metod dydaktycznych oraz zakup nowoczesnego wyposażenia, pomocy dydaktycznych, a także utworzenie kącików wyciszenia i pokoi mediacji rówieśniczych.